Media społecznościowe są wzrastającą potęgą. To właśnie do nich przenosi się coraz więcej użytkowników internetu. Co ważne, przenoszą się tam też przedsiębiorcy – od tych najmniejszych po międzynarodowych gigantów. Social Media są, więc świetną areną dla marketingu. Ale co to jest Social Media marketing?
Prosta definicja
Social Media marketing to po prostu ogół działań marketingowych podejmowanych poprzez media społecznościowe. Taka definicja to właściwie masło maślane, więc koniecznie trzeba przyjrzeć się jej bliżej i rozłożyć ją na czynniki pierwsze. Marketing to ogół działań związanych z docieraniem marki do klienta. To wszystkie działania, które polegają na rozpoznaniu i zaspokajaniu ludzkich potrzeb (Philip Kotler, Kevin Lane Keller). Marketing to wszystkie działania, które służą tworzeniu, komunikowaniu i dostarczaniu produktów, które mają wartość dla klientów i partnerów przedsiębiorcy. Marketing coraz częściej przenosi się do internetu. To świetny kanał komunikacyjny, który umożliwia docieranie do odbiorców i dostarczanie im dóbr, które potrzebują. W ten sposób zwiększa się sprzedaż towarów i usług, co jest celem przedsiębiorcy.
Gdzie ma miejsce?
Warto zastanowić się nad tym, czym są media społecznościowe. Są to portale internetowe, które zbierają użytkowników internetu. W Social Mediach przebywają oni dobrowolnie i z własnej woli dzielą się treściami i udostępniają je. Najpopularniejszymi mediami w Polsce są:
– Facebook,
– Instagram,
– Pinterest,
– YouTube,
– Twitter,
– LinkedIn,
– TikTok.
Oczywiście istnieje więcej platform agregujących użytkowników, ale te kumulują ich obecnie najwięcej. To, co wyróżnia media społecznościowe to fakt, że ich użytkownicy sami decydują, czym chcą się dzielić ze swoimi znajomymi. Może, więc być tak, że treści wartościowe i zabawne dotrą za darmo do większej ilości odbiorców, niż płatna reklama. W ten sposób daje ona przedsiębiorcom szansę na poszerzenie grupy odbiorców, a przez to też na wzrost sprzedaży.
Model PESO
Media społecznościowe nie wpisują się w model PESO, a w POEM. Klasycznie PESO oznacza Paid Media, Earned Media, Shared Media i Owned Media. Social Media spełniają tylko trzy z tych warunków. Są to media, które są udostępniają możliwość komunikacji z użytkownikami poprzez zapłacenie za nią. Przykładem może być płatna reklama. Earned to kontakty zdobyte przez przedsiębiorców dzięki temu, że dzielone przez nich treści są wartościowe. Shared to kontakty zdobyte dzięki udostępnianiu treści przez użytkowników. Po prostu przez dzielenie się nimi przez samych użytkowników. Ostatnim elementem jest Owned. Tego właśnie nie spełniają media społecznościowe. Profil, fanpage, czy grupa nie są własnością przedsiębiorcy, ale należą one do właściciela portalu. Może się, więc zdarzyć, że z różnych względów dojdzie do zablokowania konta, a przedsiębiorca straci wszystko, co dotąd budował. Dlatego Social Media marketing nazywa się czasami budowaniem domu na cudzej ziemi.
Źródło: https://digitalhill.pl/uslugi/social-media-marketing/